Fyra tips till bättre sömn

Att ha svårt att sova upplever alla människor någon gång i livet och orsaken till sömnproblemen kan vara många. Allt ifrån stress och oro till fysiska bekymmer eller en dålig sömnmiljö. Om man har stora sömnproblem skall man förstås alltid uppsöka en läkare för experthjälp men det går också att komma till rätta med de mindre problemen på egen hand. Här är några tips från oss på vägen till bättre sömn.

Skapa lugn miljö

Att skapa en lugn miljö där man sover brukar de allra flesta göra helt naturligt. Det kan ändå vara bra att tänka på att skapa ett område kring sin säng där man inte tänker på jobb, saker man måste göra eller där datorn eller telefonen står och surrar i ett hörn. Tänk på att helt enkelt skapa en lugn och trygg miljö där det enda du gör i den miljön är saker som främjar sömnen.

Förbered dig inför sömnen

Att sitta och jobba framför datorn fram till klockan 23.00 och sedan hoppa i sängen för att sova brukar inte fungera så bra. Det tar lite tid för hjärnan att koppla ner och slappna av. Tänk på att någon timme innan det är dags att sova koppla ner aktiviteter som kräver koncentration eller fokus. Då är det lättare att somna in och du förbereder kroppen på att det är sömndags

Träning och Avslappning

Att göra kroppen trött fysiskt är också viktigt. Regelbunden träning gör att du både mår bättre dagtid som nattetid.

Att slappna av kan också vara svårare än att bara tänka att man skall slappna av. Men det är också något man kan träna på exempelvis genom avslappningsband och medvetenhetsövningar.

Bettskena

Ett tips för att sova bättre trots att man kanske känner sig stressad är att gå till sin tandläkare och beställa en bettskena. Detta gör att du som biter ihop mår bättre och kan vakna lite piggare utan huvudvärk eller ledvärk.

Rutiner på vakningstider och läggtider

Att ha fasta rutiner är förstås inte alltid särskilt kul utan kan också vara rätt trist. Men att ha en god dygnsrytm är mycket viktigt för att enklare kunna somna och sova gott. Kroppen fungerar nämligen så att den vänjer sig vid en rytm och bryts denna ständigt så blir det svårare att anpassa sig och få till de goda sömnvanorna. Tänk därför på att hålla dina rutiner för när du går upp och när du går och lägger dig igen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *